Pagina's

13 januari 2017

Tutorial: Doorlopende print aan een blinde rits in 12 stappen



Heb je altijd al willen weten hoe je een motief mooi laat doorlopen over een blinde rits? Ik leg het je uit in 12 overzichtelijke stappen.
Een van de grootste voldoeningen van het zelf naaien is die extra stap die je kunt zetten voor een perfecte afwerking. Veel mensen zal het niet opvallen, maar ik blijf het zien als een (grote) print op een naad of blinde rits niet doorloopt. Neurotisch? Zeker weten. Maar heel eerlijk, zo veel extra tijd kost het niet om het wel te doen. En het maakt een eenvoudig model jurkje wel nét even specialer. Twee waarschuwingen vooraf: De niet-naaiende medemens zal het verschil meestal niet zien, terwijl de kans groot is dat je na de eerste keer besmet raakt met dezelfde neurose als ik.


1. Knip het rechterachterpand uit de stof, inclusief naadtoeslag. Strijk aan beide zijden een strook versteviging (bijv. vlieseline H180) aan de achterzijde van de stof op de gehele middenachternaad. Dit zorgt ervoor dat de stof niet gaat rimpelen aan de rits.


 2. Vouw je papieren patroondeel 1 cm terug op de middenachternaad (dit is de naadtoeslag) en teken de stiklijn op je stof. Ik gebruik een verdwijnstift, maar stofkrijt kan ook.


3. Leg je geknipte pand op de stof zodat er aan de linkerkant ruimte is voor het linkerachterpand en zorg dat het motief op de stof heel precies doorloopt.


4. Leg het papieren patroondeel op de stof, met omgevouwen randje voor naadtoeslag en match precies de getekende middenachterlijn op het rechterachterpand. Let op dat de onder- en bovenhoekjes aansluiten! Speld het papier op de stof vast, maar speld het rechterachterpand niet mee.


5. Trek heel voorzichtig het rechterachterpand weg en markeer de middenlijn ook op het linkerachterpand. 
6. Vouw de omgevouwen rand weer terug en knip het patroondeel uit. 
7. Naai je kledingstuk tot het punt waar volgens de instructies de blinde rits ingezet moet worden.
Wie snel wil werken, kan de rits er zo inzetten, maar stof wil wel eens verschuiven onder de naaimachine. Om de print echt heel precies door te laten lopen, raad ik nog de volgende stappen aan:


8. Markeer zowel op het papieren patroondeel als op de stof een aantal herkenbare punten in het motief. Je kunt dit precies om de 5 cm doen, maar ik kies liever duidelijke herkenningspunten in het motief, dat werkt nauwkeuriger. Breng de markeringen aan op beide patroondelen, maar binnen de naadtoeslag.


9. Open de blinde rits en naai de linkerzijde vast aan het linkerachterpand.
Let op: Voor een perfect doorlopende print is het heel belangrijk om de rits zo te plaatsen dat je stiklijn vlak naast je getekende lijn valt, dus ietsje binnen de naadtoeslag. Bij het vastspelden is de getekende lijn bij mij nog nét zichtbaar onder de rits. Om verschuiven van de rits tijdens het naaien te voorkomen kun je eerst met een gewoon ritsvoetje een hulplijn in rijgsteek naaien, of de rits voor het naaien met lijm op de stof vastplakken.


10. Neem de markeringen die je op de stof aanbracht over op de rits. Sluit de rits, en markeer ook de andere zijde.


11. Match nu de streepjes op de rechterzijde van de rits met het rechterachterpand en herhaal stap 9 voor de rechterzijde.


12. Sluit je rits en... tadaa!! Een perfect doorlopende print!


Lukt het niet perfect de eerste keer? Stug volhouden, oefening baart kunst!


15 opmerkingen:

  1. Top! Bedankt voor deze tutorial! Ik heb 'm meteen even gepind 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. superdank! Binnenkort eens proberen toe te passen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd! En als er iets niet duidelijk is, laat maar weten.

      Verwijderen
  3. Ik deed het tot nu toe een beetje anders, maar dit is een stuk minder omslachtig! Het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn vast nog veel andere manieren, maar ik was zó blij toen ik dit ontdekte!

      Verwijderen
  4. Wauw! prachtig gedaan, bedankt voor de tutorial! nog nooit een blinde rits ingezet, maar mijn eerste projectje probeer ik het meteen eens zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super super bedankt voor deze bijzonder goeie uitleg. Eindelijk is er voor mij een minsterie opgelost. Nu enkel nog zelf uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doordat ik weet dat het chaos in mijn neurotisch hoofd zou zijn, heb ik nog niet vaak stoffen-met-print gebruikt in combinatie met blinde ritsen. En de keren dat ik het deed, vond ik het ook altijd zo spijtig als de prints niet doorliepen. Misschien durf ik het dankzij jou binnenkort eens proberen? Merci voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor velen een goede hulp! Fijn dat je dit deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog nooit geprobeerd, maar met deze uitleg wil ik er wel eens aan beginnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for your comment!