Pagina's

22 januari 2017

The vikings are coming!



In de kerstvakantie maakte de naaimachine tijdelijk plaats voor en berg wol een een bonte verzameling breipennen. Wanneer de dagen op hun kortst en grauwst zijn, weet ik niets knussers dan de tijd door te brengen met een groeiende lap warme wol op schoot. Tot mijn verbazing schoot het nogal op, zodat de eerste trui en muts precies klaar waren toen het begon te vriezen.



De muts is een relatief eenvoudig ontwerp naar een gratis patroon. Het leent zich heel goed voor wie het breien met twee draden eens wil proberen. Het ontwerp is ruim (slouchy), maar wie liever een gewone dopmuts wil, kan ook wat eerder na de boord met het kleurwerk beginnen.


De trui breide ik naar een - eveneens gratis - patroon van Drops design, dat van boven naar beneden rond gebreid wordt. Het motief op de pas veranderde ik wat, maar de maten zijn precies hetzelfde. Achteraf bezien had ik net zo goed een maat kleiner kunnen kiezen, maar gezien de uren die erin zitten vind ik het wel een fijn idee dat de trui nog een paar jaar mee kan. Zou het waar zijn dat jongens de echte groeispurt pas met een jaar of 14 krijgen?


En als jullie me willen verexcuseren, ga ik nu snel terug naar de breipennen; de andere boefjes hebben ook een bestelling geplaatst...

Patroon trui: David trui
Garen: Karisma van Drops design


During christmas break, the sewing machine was temporarily replaced by lots of wool and knitting needles. When the days are short and grey, I so enjoy spending my days knitting! To my own surprise it went really fast and I finished the first sweater right before some cold weather hit us..


The slouchy hat is a relatively easy design, knit from a free pattern. It's perfect for anyone wanting to try their hand at colourwork for the first time.


The sweater is knit from another free pattern, by drops design. I changed the yoke pattern a bit, so I could include some stars. The fit is quite roomy, so I hope my boy can wear it for a few more years. Let's hope it's true that most boys don't get the real growth spurts until they are fourteen or so...


And if you will excuse me, I'll run back to the knitting needles; the other rascals have also placed orders...

Pattern sweater: David trui
Yarn: Karisma by Drops Design

7 opmerkingen:

  1. Zo jaloers zou willen dat ik dit ook kon. K

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je al breien? Als je een beetje geduld hebt, en met kleinere projecten begint, is wel te leren.

      Verwijderen
  2. Prachtig! Breien met 2 kleuren staat ook nog op mijn programma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral eens doen! Ik dacht altijd dat het heel eng en moeilijk was, maar het viel me enorm mee. Het lastigste is een constante spanning op beide draden houden zodat het patroon mooi egaal wordt, daar oefen ik ook nog steeds op. En ik brei continentaal (draden in de linkerhand), dat is met meerkleurig werk veel makkelijker.

      Verwijderen
  3. Wow! Prachtig! Zowel trui als de geweldige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for your comment!